VATAN KİTAP - Vatan Gazetesi VATAN KİTAP - Gazetevatan.com
Gazetevatan Anasayfa
15 Nisan 2018 Pazar | Anasayfa > Haberler > Güneş topluyor bizim için
Normal Yazı Boyutu Orta Yazı Boyutu Büyük Yazı Boyutu

Güneş topluyor bizim için

Türk edebiyatı adeta fedailer mangasıdır. 1930’larda ve 40’larda Nazım Hikmet, Hikmet Kıvılcımlı, Kemal Tahir, Orhan Kemal… Rıfat Ilgaz, A. Kadir, Kerim Korca ve ötekiler. Bu böyle 1950’lerde ve daha sonra da sürer. Ülkü Tamer o bakımdan çok çile çekmedi ama edebiyata gönül vermiş bir kahramandı. Yayıncılık, dergi yöneticiliği, tiyatro oyunculuğu, şairlik, çevirmenlik…

ÖNER CİRAVOĞLU


Ülkü Tamer edebiyatımızdaki seçkin yeriyle bir anlamda son fedaimizdi.
Hep biliyoruz.
Türk edebiyatı adeta fedailer mangasıdır. 1930’larda ve 40’larda Nazım Hikmet, Hikmet Kıvılcımlı, Kemal Tahir, Orhan Kemal… Rıfat Ilgaz, A. Kadir, Kerim Korca ve ötekiler. Bu böyle 1950’lerde ve daha sonra da sürer.
Ülkü Tamer o bakımdan çok çile çekmedi ama edebiyata gönül vermiş bir kahramandı. Yayıncılık, dergi yöneticiliği, tiyatro oyunculuğu, şairlik, çevirmenlik…
Tüm bunları bir güne sığdırma becerisi.
Bu nedenle hepimizin Ülkü Abi’si oldu. Herkese kol kanat gerdi. Yeni kuşaklara yol gösterdi. Gençlere el tuttu.
Tüm şiir kitapları adlarıyla da anılmayı, coşturmayı sağladı bize. “Gök Onları Yanıltmaz”, “Soğuk Otların Altında”, “Virgülün Başından Geçenler”… Federico Garcia Lorca’dan çevirdikleri şöyle bir ad almıştı: “Deniz Bile Ölür.”

Faulkner Nobel Ödülü aldığı zaman dilimizde tek tük çeviriler vardı. Birkaç öyküsünü bir araya getirdi: “Kırmızı Yapraklar” (Ataç Kitabevi).
Daha sonra Tibor Dery’den “Dev”, Ersikine Caldwel’den “At Hırsızı”, Peter Weis’den “Soruşturma”,”Şolohov’dan “Mavi Bozkır”, Jaroslav Haşek’ten “Köpek Suratlı Maymun”, Zoşçenko’dan “Sinirli İnsanlar”… Çocuk kitapları ve daha niceleri.

Cemal Süreya’nın çıkardığı Papirüs dergisinde köşesinin adını “Hani Bir Kitap Vardı” diye koymuştu. Kitap sevgisinin en coşkulu sözlerinden biri olsa gerek bu.

Ben de bu başlığın tutkulusuydum. O yazılarda büyüdüm, diyebilirim.

“Okuma Gözlüğü” adlı deneme-anı kitabımın en başında ona teşekkür etmiştim.
Değerbilirlik Ülkü Tamer’in birey olarak en önemli özelliğiydi. Milliyet Yayınları’nı yönetirken bunu açıkça gösterdi. Ardı ardına şiir kitapları bastı: Turgut Uyar, Necati Cumalı, Attila İlhan, Mehmed Kemal… Peride Celal’in romanını nasıl basma kararı aldığı onun “Yaşamak Hatırlamaktır” adlı kitabındadır.
Ülkü Ağabey’i hep hatırlamanın bir biçimi de onun şiirini yeniden yeniden okumaktır sanırım.

Haşhaş tarlaları arasından geçeceksin,
Beyaz ve mor haşhaşları havaya savurarak
Yeni bir afyon bulacaksın kendine. O zaman beni unutma, onun şiir yazan ellerini, dizilen sıra gölleri,
Kendi kendine konuştuğun seni,
Her şeyi, hiçbir şeyi unutma.

Paylaş

Bir VatanKitap’ın perde arkasıBu ay üç özel röportajla çıkıyoruz okur karşısına. Bunlardan ilki Türk tiyatro tarihine sahneleye çıkan ilk kadın oyuncu Afife Jale'nin yaşamını romanlaştıran Osman Balcıgil'le bu büyük değer üzerine Ece Erol'un yaptığı şöyleşi oldu. Diğer bir özel röportajımızı Cemre Nur Meleke, Aslı Perker'le yeni romanı Flamingolar Pembedir üzerine gerçekleştirdi. Sinemaya da uyarlanan Kocan Kadar Konuş kitabıyla büyük çıkış yakalayan Şebnem Burcuoğlu ise özlenen sıcak mahalle özlemimizi, Cemal Süreya'ya gönderme yaparak Cemal ve Süreyya aşkı üzerinden giderdiği yeni romanı Süreya Kuaför Salonunu anlattı.

Devam