VATAN KİTAP - Vatan Gazetesi VATAN KİTAP - Gazetevatan.com
Gazetevatan Anasayfa
15 Kasım 2012 Perşembe | Anasayfa > Haberler > Instagram''a fotoğraf koymadan bu kitabı okuyun
Normal Yazı Boyutu Orta Yazı Boyutu Büyük Yazı Boyutu

Instagram'a fotoğraf koymadan bu kitabı okuyun

Michael Freeman, tüm dünyada çok-satan “Fotoğrafçının Gözü” kitabının devamı olan yeni kitabı “Fotoğrafçının Zihni”nde bu kez bizleri fotoğrafın yaratılma sürecine bir yolculuğa çıkarıyor.




Michael Freeman,“Fotoğrafçının Zihni” kitabınında dijital teknoloji ile herkesin birer fotoğrafçı adayı olduğu günümüzde "iyi fotoğrafın" özelliklerini örneklerle anlatıyor.

Fotoğrafın en büyük özelliği, insan hafızasının saklayamayacağı anları fotoğraf makinesinin yardımıyla ölümsüzleştirmesi olarak açıklanır. Dijital teknolojinin fotoğrafa getirdiği yenilikler kimine göre devrim, kimine göre ise evrimin bir halkası. Teknolojik yenilikler, iletim araçları (facebook, twitter, instagram) ve insanların düşünce yapısındaki değişiklikler, fotoğrafı dünyada yeniden popüler kılmış durumda. Bu popülerite elbette, özensiz ve sayısız fotoğraflarla birlikte bir görüntü kirliliği de getirdi. Bu noktada bu kitap, klasik anlamda fotoğraf çeken fotoğrafçılar ve modern tarzda eğilimleri olan fotoğrafçıların bilgi eksikliğini kapatmaya aday.
Çünkü Michael Freeman, kitabında “Fotoğrafçının Gözü” ile harika görüntüler yakalama ve fotoğrafçının başarılı kareler çekebilmesi için yapması gerekenleri anlatmış. İyi de yapmış, malum, çoğu fotoğrafçı sanki uzaydan gelmiş gibi her gördüğünü, aslında kameranın gördüğü her şeyin fotoğrafını çeker ve neden, niçin sorularına cevap da veremez. İşte “Fotoğrafçının Zihni” kitabıyla bu neden ve niçin sorularının ardındaki sır perdesi aralanıyor.
Bunun için de Freman, fotoğraftan önce fotoğrafçıya daha doğrusu fotoğrafçının zihnine ışık tutmak gerek, diyor. Çünkü ona göre bir fotoğrafın kaynağı fotoğraf makinesi değildir, hatta vizörden görünen sahne bile değildir. Kaynak fotoğrafçının zihnindedir. Zihin ise bir görüntünün, hafıza kartına kaydedilmesinden ya da filmin üzerine basılmasından önce asıl yaratıldığı yerdir. Yani her şey fotoğrafıçının zihninde başlar. Onu bu sonuca götüren ise; “bir fotoğrafı iyi bir şekilde okuduğumuzda daha iyi fotoğraflar çekmeye giden yol açılabilir" düşüncesi. Peki iyi bir fotoğraf nedir? Onun özelliklerini de şöyle sıralıyor:
1-Genel olarak tatmin edici bir görüntü oluşturmak. Bir görüntü, temel teknik ve estetik kurallara başkaldırsa bile, bunu kuralların bilincinde yapmalı.
2-Uyarıcı ve kışkırtıcı olmak. Bir fotoğraf heyecan uyandırmıyor ya da dikkat çekmiyorsa, olsa, olsa yeterli olabilir, daha fazlası değil.
3- Çok katmanlı olmak. Yüzeydeki grafik düzenin altında daha derin bir anlam da taşıyarak birden fazla katmanda işlev gören bir görüntü, daha iyidir. İzleyiciler olarak, keşfetmek hoşumuza gider.
4-Kültürel ortamla uyum içinde olmak. Fotoğrafçılık görsel açıdan günlük hayatımızın öyle büyük bir parçası ki, doğası gereği günceldir. Çoğu kişi de bunun böyle olmasından ve fotoğrafçılığın, içinde bulunulan mekân ve zamanla ilgilenilmesinden hoşlanır.
5-Bir fikir içermeli. Her sanat eseri, onu yaratırken kullanılan fikirlerin derinliğini taşır. Bir görüntü, sadece dikkat çekmekle kalmamalı, aynı zamanda ona bakanın hayal gücünü de çalıştırmalıdır.
6-Kendi sanatsal ortamına sadık olmalı. Sanat eleştirmenliğinde uzun süredir hakım olan bu görüş, her sanat formunun kendi ortamının iyi olduğu yönlerini keşfedip kullanmasını, diğer sanat formlarının taklidine başvurmamasını, başvuracaksa da bunu alaycı bir tutumda yapmasını söyler!

Michael Freeman, kimdir?
Seyahat, mimari ve Asya sanatları konusunda uzmanlaşmış, özel efektler alanındaki ustalığıyla tanınan uluslararası bir fotoğrafçı ve yazar. Çektiği fotoğraflar, aralarında Time-Life kitapları, Reader’s Digets, Conde Nest Traveller ve GEO’nun da bulunduğu geniş bir kitap ve dergi yelpazesinde yayınlanmıştır. Freeman, 20’den fazla fotoğraf kitabının yazarıdır.


KÜNYE
Fotoğrafçının Zihni
Michael Freeman
Remzi Kitabevi
26 TL

Paylaş